Elk jaar komen er honderden managementboeken uit in Nederland, en als je Engelstalige erbij telt kom je op duizenden! Een eerlijke recensie helpt je met kiezen.
Hier vind je elke week een nieuwe, eerlijke recensie of mini-recensie. Alle boeken worden gerate op een schaal van 1 tot 5. In de lange, in 5 minuten te lezen recensie, vind je een uitgebreide onderbouwing van die rating. De korte, in 1 minuut te lezen mini-recensie geeft heel kort de reden weer.
Hoe weet je of een recensie eerlijk is?
In vrijwel elke recensie kom je kritiek tegen. Natuurlijk is het aan jou om te bepalen hoe zwaar die kritiek weegt. Spel- en grammaticafouten kunnen je heel erg storen, of juist niet. Je vindt een stevige onderbouwing van de stellingen in een boek belangrijk, of juist niet.
Elke recensie bevat een rating. Die zijn vaak 3 of zelfs nog lager!
Voor de recensies wordt niet betaald. De boeken worden wel vaak gratis toegestuurd door de schrijver, uitgever of distributeur. Dat heeft geen invloed op de onafhankelijkheid van de beoordeling. Wel worden er affiliate links gebruikt.
De recensist heeft 40 jaar ervaring in het auditvak. Dat betekent dus volledig geconditioneerd zijn om te zoeken naar fouten, afwijkingen en verbeterpunten. En die worden dan ook vaak gevonden…
-
Shoe dog, de autobiografie van Phil Knight, oprichter van Nike, uit 2016, heeft als rode draad de jacht op groei. Hoe heeft een jongen uit Portland, Oregon, afgestudeerd als journalist, het voor elkaar gekregen om een van de grootste multinationals te creëren? Het boek, wat gaat over de start-up jaren van Nike, leest als een spannende thriller, waarvan je de goede afloop al weet. Rode draad is groeien, alsmaar groeien, en de strijd met tekort aan geld en kredieten.
-
Bestseller-auteur Jim Collins deed voor zijn vierde boek, Great by Choice, uit 2011, maar liefst 9 jaar onderzoek naar wat bedrijven succesvol maakt in snel veranderende, onzekere omstandigheden. De resultaten zijn verrassend, en de research heel uitgebreid. Ik vond het zó goed, dat ik er een Samenvatting van schreef.
-
Wat een schitterend uitgevoerd boek is Emotionele Integriteit! Ruim 300 pagina’s zeker voor de helft gevuld met stills van films en foto’s van schilderijen, die het betoog van auteur Rob van Es onderbouwen. Maar waaróm films en schilderijen gebruiken als er genoeg voorbeelden van (gebrek aan) emotionele integriteit en ethiek in het dagelijkse leven voorhanden zijn? Privacy, vertrouwen en respect, is het antwoord.
-
In 1980 wordt Ricardo Semler CEO van Semco, hij is dan 21. Eerst gaan alle manager eruit. Daarna zet hij het hele bedrijf op zijn kop. De werknemers bepalen alles. De Semco stijl is: vertrouwen, transparantie, democratie, zelforganisatie. Inspirerend boek over managementmethoden die we 40 later nog steeds proberen te implementeren.
-
Wat voor het ene bedrijf een disruptieve verandering is, die het niet overleeft, is voor het andere bedrijf een buitenkansje waarmee het super succesvol wordt. Hoe komt dat? Je zou haast denken dat de CEO van dat tweede bedrijf in de toekomst kan kijken. Mijn Samenvatting van Seeing around corners uit 2019 laat zien hoe zo’n CEO dat doet.
-
Droom je ook van het leven als digital nomad? Reizen naar mooie plekjes en daar je werk doen? Misschien is het midden in de Corona-tijd geen optie, maar je kunt je natuurlijk wel voorbereiden op betere tijden! En dat doe je dan met deze handige, mooi uitgevoerde gids: Work hard, travel harder van Suzanne van Duijn.