Elk jaar komen er honderden managementboeken uit in Nederland, en als je Engelstalige erbij telt kom je op duizenden! Een eerlijke recensie helpt je met kiezen.
Hier vind je elke week een nieuwe, eerlijke recensie of mini-recensie. Alle boeken worden gerate op een schaal van 1 tot 5. In de lange, in 5 minuten te lezen recensie, vind je een uitgebreide onderbouwing van die rating. De korte, in 1 minuut te lezen mini-recensie geeft heel kort de reden weer.
Hoe weet je of een recensie eerlijk is?
In vrijwel elke recensie kom je kritiek tegen. Natuurlijk is het aan jou om te bepalen hoe zwaar die kritiek weegt. Spel- en grammaticafouten kunnen je heel erg storen, of juist niet. Je vindt een stevige onderbouwing van de stellingen in een boek belangrijk, of juist niet.
Elke recensie bevat een rating. Die zijn vaak 3 of zelfs nog lager!
Voor de recensies wordt niet betaald. De boeken worden wel vaak gratis toegestuurd door de schrijver, uitgever of distributeur. Dat heeft geen invloed op de onafhankelijkheid van de beoordeling. Wel worden er affiliate links gebruikt.
De recensist heeft 40 jaar ervaring in het auditvak. Dat betekent dus volledig geconditioneerd zijn om te zoeken naar fouten, afwijkingen en verbeterpunten. En die worden dan ook vaak gevonden…
-
Hoe stoppen we corruptie? Een goed begrip van de offshore-industrie is de eerste stap, en dit geweldige boek is een amusante en schokkende introductie van de kwalijke zaken waar vrijwel elk ‘ontwikkeld’ land aan meedoet. Het is voor iedereen een feestje om te lezen, je hebt er zeker geen financiële achtergrond voor nodig.
-
In dit prima marketing èn innovatie boek wordt een aanpak gegeven om uit de ‘commodity-valkuil’ te ontsnappen. “Mensen zien maar 1 op de 7 merken als onmisbaar in hun leven, de rest is commodity.” En als commodity zit je in een ‘race to the bottom’: steeds goedkoper, steeds meer lijkend op de concurrentie.
-
Het HIT-model is goed te gebruiken om het functioneren van je huidige team aan te spiegelen. Het bestaat uit Visioning, Organizing, Safe Teaming Individuele Impact, Vertrouwen en Context. Het boek bevat daarnaast een aantal cases of verzonnen situaties die heel herkenbaar zijn en het onderwerp goed illustreren.
-
Ik las Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom. Wat was mijn opiny over dit boek? Opiny = een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
-
Ik las Zelfsturend Rijnlands ondernemen van Jan Bergman. Wat was mijn opiny over dit boek? Opiny = een mini-recensie van max 1 minuut leestijd.
-
Disruptie is wat er gebeurt als bedrijven nieuwe digitale technologieën inzetten om klanten beter te bedienen, waardoor markten worden opengebroken en de gevestigde orde omvergeworpen wordt, volgens dit boek althans. Deze ‘digitale disruptie’ (en dit boek) gaat dus met name over de customer journey en minder over nieuwe businessmodellen.